Sunday 1 July 2012

Majlis Khatam Al-Quran


Assalamualaikum ..

Semoga sahabat-sahabat dalam payungan rahmat ;)

Alhamdulillah hari sabtu baru-baru ni ( 30hb ) aku berpeluang untuk menghadiri satu majlis khatam Al-quran bsame pelajar-pelajar tahfiz di Masjid Al-azim pandan indah. Dan apa yang menarik semalam , kami telah didendangkan dengan qasidah yang diketuai oleh adik kecil dari tahfiz yang memang tak dinafikan suaranye sangat-sangat la sedap dan syahdu hampir menitiskan air mata kami yang mendengarnya..

Qasidah oleh adik-adik tahfiz
Pada mulanye, kami hanya dapat information untuk datang ke Majlis khatam Al-quran . First expression, aku ingat macam majlis biasa tetapi bila je kami melangkah ke dalam masjid ,apa yang kami lihat masjid dipenuhi kanak-kanak,remaja yang memakai pakaian jubah serba hitam dan berserban. yah ! baru kami perasan majlis ini untuk pelajar-pelajar tahfiz . Bayangkan mereka telah khatam membaca al-quran tanpa melihat mashaf dalam masa 1 hari. subhanallah !
Cenderahati untuk tetamu.. syukran2 ;)
Masa kami tengah tunggu pak cik zun settlekan something kat masjid, ada dua adik tahfiz lalu disebelah kami sambil senyum-senyum .. Dan zun sempat minta nak bergambar .. aish ! malu kakak ni..

zun : dik nak bergambar boleh ?


adik2 tahfiz : ha ?? boleh .. boleh ( sambil pandang sesama sendiri)


zun : eh kenapa tak boleh ye? dosa ye ??


adik2 tahfiz : (senyum)



Terpaksa interprame setelah dipaksa oleh mak cik kantin sekolahku (zun)

Setelah selesai semua urusan dan kerja (kononnye) , kami pulang walaupun tak sempat nak menjamah pulut kuning ( kempunan tahap gaban ni ) . Dan kami juga sempat berpeleseran di uptown sebelum pulang ke rumah walaupun jam menunjukkan 1 pagi..

habis satu kedai kena borong

lepak sambil menjamah aiskrim goreng .. nyum2

Lepas je balik dari uptown semuanye senyap sebab penat dan sedih sebab tak dapat nak borong barang-barang yang memang murah sampai mata terbonjol keluar tengok harga kat situ (menyesal sangat-sangat).. ='(

And the most important ,rasa bersyukur sangat-sangat dan terharu sebab dapat peluang j0in majlis khatam adik-adik tahfiz. Satu dalam seribu kan .. Tenang je tengok diorang .. Insyallah one day nak hantar anak-anak ke tahfiz  ( tekad dah ni walaupun tak bincang lg dengan lelaki masa hadapan ..huhu).. 

Have a nice days friends ! ;)

1 comment: